Wychowanie morskie obejmuje również wszystkie cztery dziedziny wychowania
wyszczególnione przez Józefa Górniewicza, to jest: wychowanie moralne, estetyczne,
umysłowe oraz zdrowotne i fizyczne. W trakcie rejsu realizowane jest wychowanie mo-
ralne. Dzięki życiu na statku młodzi ludzie mogą samodzielnie redefiniować wartości,
które dotychczas postrzegali jedynie w wąskim ujęciu „lądowym”. Z perspektywy za-
łoganta na żaglowcu może się okazać, że hierarchia wartości młodego człowieka zosta-
nie gruntownie przebudowana. Dzieje się to dzięki nauce rozróżniania wartości i naby-
wania umiejętności wyboru pomiędzy nimi. W trakcie trwania rejsu załoga z każdym
dniem przejawia więcej zachowań prospołecznych. Młodzież uczy się także o sposo-
bach funkcjonowania różnych społeczeństw oraz o ich moralności. Wiedzę tę ucznio-
wie zdobywają nie tylko w postaci teorii przekazywanej w trakcie lekcji. Młodzież ma
możliwość weryfikacji nabytej wiedzy w praktyce, odwiedzając kolejne państwa. Po-
głębianie wrażliwości emocjonalnej u uczniów zachodzi dzięki współpracy w wachcie
oraz konieczności życia na małej przestrzeni. Chęć wzięcia na siebie odpowiedzialności
za obowiązki na statku to dowód przyjęcia dojrzałego systemu wartości przez nasto-
latka. Rejs ułatwia kształtowanie pozytywnych postaw społeczno-moralnych młodych
ludzi, które są nabywane poprzez modelowanie. Wymiar estetyczny wychowania mor-
skiego związany jest z wartościami i ideami, którymi kierują się jednostki. Poprzez
obcowanie z innymi ludźmi, narodami i ich wytworami, żywiołem morza i jego pięk-
nem młodzież uczy się tolerancji, rozumienia odmienności, interpretacji, pełniejszego
odbierania otoczenia. Rozwija to umysł, uczucia i wolę. Wychowanie estetyczne jest
nieodłącznie związane z twórczością. W trakcie procesu rozwijania kultury estetycznej
młodzieży niejednokrotnie zdarza się, że przejawia ona twórcze zdolności w postaci
pisanych wierszy, piosenek, reportaży i relacji z rejsu czy nagrywanych filmów. Poprzez
doświadczanie sztuki w odwiedzanych miejscach, ale również piękna przyrody w trak-
cie żeglugi, rejs realizuje wychowanie estetyczne (Górniewicz, 2007).